سرخط خبرها

درباره سردار سرتیپ پاسدار، شهید سیدکاظم کاظمی | سردار همیشه‌مبارز

  • کد خبر: ۷۹۱۸۲
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۹
  • ۱
درباره سردار سرتیپ پاسدار، شهید سیدکاظم کاظمی | سردار همیشه‌مبارز
سردار سرتیپ پاسدار، شهید سیدکاظم کاظمی، یکی از جوانان مسلمان انقلابی است که نقش مهمی در انحلال حزب توده داشت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سردار سرتیپ پاسدار، شهید سیدکاظم کاظمی، یکی از جوانان مسلمان انقلابی است که نقش مهمی در انحلال حزب توده داشت؛ در ادامه با بخشی از زندگی او آشنا می‌شویم. او یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که نخستین روز از شهریورماه سال۱۳۳۶ در بخش آرادان شهرستان گرمسار چشم به جهان گشود. ۶سال بیشتر نداشت که به‌همراه خانواده‌اش به گرگان رفت.

 

سیدکاظم از همان کودکی علاقه بسیاری به کتاب و کتاب‌خوانی داشت و به این علت بود که از شانزده‌سالگی از قم برایش مجلات مذهبی می‌فرستادند. این علاقه و داشتن مجموعه‌ای از کتاب‌ها باعث شد تا به‌همراه دوستانش، کتابخانه کوچکی را به نام «حر» ایجاد کند. ساواک که کوچک‌ترین فعالیت افراد مذهبی و مبارز را زیر نظر داشت، از طریق جاسوسان خود متوجه این مکان شد و با یورش به محل زندگی او، سیدکاظم را دستگیر کرد. او پس از ورود به پایتخت، توانست یک دوره کوتاه‌مدت نقشه‌کشی ساختمان را طی کند و پس از آن وارد سازمان تربیت‌بدنی وقت شد.

 

سیدکاظم در این دوران نیز از فعالیت‌های مبارزاتی خود دست نکشید و با فعالان دانشجویی ضدستمشاهی در ارتباط بود که همین ارتباطات باعث شد تا ساواک برای دومین‌بار او را دستگیر کند. در دوران ده‌روزه بازداشت، تحت شکنجه و آزار و اذیت قرار گرفت، اما هیچ‌گاه از مبارزات خود دست برنداشت. سیدکاظم که به‌خاطر سوابق امنیتی نتوانسته بود در کشورمان تحصیل کند، چندی بعد و با کمک پدرش برای تحصیل به آمریکا رفت و توانست در رشته مکانیک تحصیل خود را ادامه دهد. او که آرام‌وقرار نداشت و مشتاق فعالیت‌های سیاسی‌مذهبی بود، پس از مدتی توسط دوستانش وارد انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا شد و درنتیجه آن، دوبار توسط پلیس آمریکا دستگیر شد.

 

او پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در ۱۲اسفند۱۳۵۷، تحصیل در خارج را رها کرد و به کشورمان بازگشت. او در فروردین‌ماه۱۳۵۸ با گذراندن دوره آموزش رزم عمومی سپاه پاسداران در پادگان امام‌علی (ع) به عضویت این نهاد انقلابی درآمد. پس از اتمام این دوره برای مقابله با ضدانقلاب که مشغول به فعالیت‌های مخرب در کردستان بود، به نقده اعزام شد. پس از اینکه سیدکاظم از ماموریت کردستان بازگشت، تصمیم گرفت تا با تعدادی از همرزمانش در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، واحد اطلاعات را با تشکیلات منسجم ایجاد کند. باتوجه‌به تخصص‌های شهیدکاظمی، وظیفه مقابله با گروهک‌های چپگرا به او سپرده شد که در این ماموریت نیز موفق شد تا با روش‌های جدید، این افراد را شناسایی و دستگیر کند.

 

سیدکاظم پس از شناسایی اعضای جوان این گروه که فریب خورده بودند، توانست آن‌ها را با رهنمود‌های خود به راه راست بازگرداند. او پس از دیگر فعالیت‌های انقلابی‌اش در سیستان‌وبلوچستان و حضور در خط مقدم، در طلائیه شهید شد. او دوم شهریورماه سال ۱۳۶۴ جهت بازدید از خطوط مقدم جبهه جنوب در منطقه طلائیه، با قایقی در آب درحال حرکت بود که بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ، به‌سختی مجروح شد و به شهادت نائل آمد. وقتی در داخل قایق، ترکش به سر شهیدکاظمی اصابت کرد، از جای خود برخاست و دست‌ها را به‌سوی آسمان بلند کرد و با خدایش رازونیاز کرد و لحظه‌ای بعد درکنار قایق به سجده رفت و آن‌گاه شهید شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
خدا به مقاماتش اضافه کنه...پهلوونای واقعی...کاش خیلیا قدر شهدارو میدونستن...کاش
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->